Co wybrać: oliwę czy olej?

Za najzdrowszy tłuszcz przez wiele lat uchodziła produkowana z oliwek oliwa. Ostatnio jednak okazuje się, że nie mniej zdrowy jest nasz olej rzepakowy. Porównajmy je ze sobą, aby przekonać się, jakie są zalety oliwy, a jakie oleju rzepakowego.

oliwa z oliwekOliwa z oliwek

Najbardziej ceniona jest oliwa ekstra virgin. Ma bardzo wyraźny aromat i smak. Dla wielu osób smak oliwy jest za ostry, przeszkadza im, że mogą go wyczuć w potrawie. Oliwa ekstra virgin ma lekko zieloną barwę. Stosunek kwasów omega-6 do omega-3 w przypadku oliwy wynosi 9:1. Zawiera duże ilości niezdrowych nasyconych kwasów tłuszczowych. Jeśli porównamy ją z olejem rzepakowym, to okazuje się, że kwasów tych jest w nim zdecydowanie mniej. Zawiera ona także znacznie mniej od oleju rzepakowego witaminy K i prowitaminy A. Oliwa ekstra virgin nie nadaje się do smażenia. Jeżeli chcemy smażyć potrawy na oliwie, powinniśmy kupować oliwę rafinowaną. Ekstra virgin stosuje się wyłącznie na zimno.

Olej rzepakowy

Rafinowany olej rzepakowy nie zmienia smaku potraw, gdyż ma neutralny smak i zapach. Jego barwa jest słomkowa. Zawiera mnóstwo witaminy A, E i K. Ma bardzo znikomą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych – zaledwie 7 procent. Jest bogatym źródłem steroli roślinnych, które regulują poziom cholesterolu. Ma wyjątkowo korzystny stosunek kwasów omega-6 do omega-3. Wynosi on 2:1. Olej rzepakowy ma znacznie szersze zastosowanie w kuchni niż oliwa z oliwek. Można używać go do pieczenia ciast i mięs, stosować na zimno do sałatek, można też na nim smażyć. Temperatura dymienia dla oleju rzepakowego wynosi 242 stopnie Celsjusza, dla oliwy ekstra virgin tylko 160 stopni Celsjusza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *