Rola i źródła witaminy D

Witamina D jest wytwarzana przez organizm pod wpływem słońca. W naszej strefie klimatycznej ilość światła słonecznego jest przez sporą część roku zbyta mała, aby w skórze mogła zostać wytworzona odpowiednia jej ilość. Każdy z nas powinien więc stosować dietę bogatą w witaminę D i przyjmować ją profilaktycznie w suplementach diety.

Produkty bogate w witaminę D

Dobrym źródłem witaminy D są:
tłuste ryby morskie;
produkty mleczne;
jaja i sery.

rybyTłuste ryby morskie

Dobre źródła witaminy D to między innymi puszka sardynek w oleju, filet śledziowy w oleju, pieczony łosoś. Zgodnie z zaleceniami dietetyków ryby powinno się jeść przynajmniej trzy razy w tygodniu.
Produkty mleczne

Każdego dnia w jadłospisie powinny się znaleźć: mleko, kefir, jogurty, kwaśna śmietana, maślanka. W szklance mleka krowiego, które zawiera 3,25 procent tłuszczu znajduje się 124 IU witaminy D. Jeżeli dziennie wypijemy dodatkowo szklankę kefiru lub innego produkty mlecznego organizm otrzyma całkiem sporą dawkę witaminy D.

Jaja i sery

Jedno jajko ugotowane na twardo dostarcza 27 IU witaminy D. Plasterek sera o wadze 25 gram zawiera wprawdzie tylko 5 IU witaminy, ale dodatkowo jest źródłem dobrze przyswajanego przez organizm wapnia.

Jakie są zalecane dzienne dawki witaminy D?

Osoby dorosłe i młodzież, która ukończyła 18 lat dziennie powinny dostarczać sobie od 800 do 2000 IU witaminy D. Do niedoborów witaminy D dochodzi szczególnie zimą. Stąd też lekarze zalecają przyjmowanie preparatów zawierających witaminę D3. Najbardziej wartościowe są preparaty jednoskładnikowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *